prospersklep.pl
sty 27, 2020
1017 Wyświetleń
0 0

Jakie są rodzaje smarów?

Dodany przez
Listwa zasilająca turystyczna przenośna

Smar techniczny jest bardzo powszechnie stosowany w wielu pracach warsztatowych, urządzeń z silnikami elektrycznymi, mechaniką samochodową, a także przyda się w gospodarstwach domowych itp. Zwykło się mawiać, że smar techniczny likwiduje tzw. skrzypienie, a nawet zgrzyty. Co to oznacza w praktyce? Okazuje się, że tego typu nieprzyjemne dla ucha dźwięki są de facto wynikiem nadmiernego tarcia między sobą, co najmniej dwóch odrębnych elementów. Działanie smaru i substancji oleistych polega na zmniejszeniu siły tarcia zachodzącej między elementami, aby nie dochodziło do uszkodzeń elementów.

Próbując opisać smar, zasadniczo należy stwierdzić, iż są to substancje o płynnej albo półpłynnej postaci. Tak jak zostało wspomniane już na wstępie – stosuje się go w celu zmniejszenia siły tarcia ruchomych podzespołów w wyniku zwiększenia płynnego poślizgu, a więc ograniczenia ich wzajemnego ścierania się, co w skrajnym wypadku kończy się groźnym zatarciem, przyczyniającym się do powstania nieodwracalnych uszkodzeń mechanicznych.

W tym punkcie warto zadać sobie pytanie, z czego wytwarzany jest smar? W praktyce okazuje się, że największą częścią składową smaru jest po prostu olej – stanowi on aż ok. 75% zawartości. Pozostałą część wypełniają m.in. zagęszczacz, jak i dobrane adekwatnie dla danego typu smaru (przedmiotu jego zastosowania) ulepszaczami tj. np.: własności antykorozyjne, przeciwutleniające etc.

Olej, a smar – jaka jest różnica?

Ta najbardziej zauważalna skrywana jest w gęstości obydwu specyfików. Smar dzięki większej gęstości, znacznie łatwiej utrzymuje się na aplikowanych powierzchniach, gdzie rzadsza konsystencja oleju może niekontrolowanie spłynąć. Do najpopularniejszych typów smarów włączyć należy: smar uniwersalny (litowy) – posiada szerokie spektrum zastosowań, dzięki czemu może być wielorako eksploatowany w silnikach maszyn przemysłowych, prowadnicach zębatych, a także w tzw. łożyskach toczonych. Z powodzeniem sprawdzi się przy niskich i wysokich obrotach, w temperaturze nieprzekraczającej 125oC.

Kolejnym typem jest m.in. smar molibdenowy, jest on wzbogaconą wersją smaru litowego, jego atutem jest zdolność do wysokiego współczynnika eliminowania i amortyzacji drgań. Dzięki zastosowaniu dwusiarczku molibdenu świetnie radzi sobie z wysokimi obciążeniami, bez względu na wysokość obrotów. Kolejną odsłoną smaru wartego uwagi jest smar miedziowy. Ten typ substancji sprawdza się np. w przemyśle ciężkim, do zabezpieczania rur, kolektorów, sworzni i innych elementów – może pracować do 1200oC.

Z kolei smar nazywany grafitowym daje gwarancji wysokiej odporności na zmieniające się warunki atmosferyczne. Nie sposób pominąć smaru bentonitowego – jego główną właściwości jest brak topliwości, dzięki czemu wykorzystuje się go w miejscach o bardzo wysokiej temperaturze. Podstawową typologię smarów zamyka wazelina techniczna. Wykorzystywana w krótkotrwałym zwalczaniu ognisk korozyjnych, zmniejsza tarcie w nieobciążonych systemach. Pełni funkcję izolacyjną, zabezpieczając styki przed ich utlenianiem się.

PROSPERSKLEP w najnowszej ofercie znajdziesz m.in. olej silnikowy i smar techniczny ERGOM wytwarzany z najwyższą starannością, gdyż od początku istnienia stawiamy najwyższą jakość naszych produktów – czekamy właśnie na ciebie!

Kategorie artykułów:
Pozostałe
prospersklep.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

The maximum upload file size: 64 MB. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.