Smar techniczny jest bardzo powszechnie stosowany w wielu pracach warsztatowych, urządzeń z silnikami elektrycznymi, mechaniką samochodową, a także przyda się w gospodarstwach domowych itp. Zwykło się mawiać, że smar techniczny likwiduje tzw. skrzypienie, a nawet zgrzyty. Co to oznacza w praktyce? Okazuje się, że tego typu nieprzyjemne dla ucha dźwięki są de facto wynikiem nadmiernego tarcia między sobą, co najmniej dwóch odrębnych elementów. Działanie smaru i substancji oleistych polega na zmniejszeniu siły tarcia zachodzącej między elementami, aby nie dochodziło do uszkodzeń elementów.
Próbując opisać smar, zasadniczo należy stwierdzić, iż są to substancje o płynnej albo półpłynnej postaci. Tak jak zostało wspomniane już na wstępie – stosuje się go w celu zmniejszenia siły tarcia ruchomych podzespołów w wyniku zwiększenia płynnego poślizgu, a więc ograniczenia ich wzajemnego ścierania się, co w skrajnym wypadku kończy się groźnym zatarciem, przyczyniającym się do powstania nieodwracalnych uszkodzeń mechanicznych.
W tym punkcie warto zadać sobie pytanie, z czego wytwarzany jest smar? W praktyce okazuje się, że największą częścią składową smaru jest po prostu olej – stanowi on aż ok. 75% zawartości. Pozostałą część wypełniają m.in. zagęszczacz, jak i dobrane adekwatnie dla danego typu smaru (przedmiotu jego zastosowania) ulepszaczami tj. np.: własności antykorozyjne, przeciwutleniające etc.
Olej, a smar – jaka jest różnica?
Ta najbardziej zauważalna skrywana jest w gęstości obydwu specyfików. Smar dzięki większej gęstości, znacznie łatwiej utrzymuje się na aplikowanych powierzchniach, gdzie rzadsza konsystencja oleju może niekontrolowanie spłynąć. Do najpopularniejszych typów smarów włączyć należy: smar uniwersalny (litowy) – posiada szerokie spektrum zastosowań, dzięki czemu może być wielorako eksploatowany w silnikach maszyn przemysłowych, prowadnicach zębatych, a także w tzw. łożyskach toczonych. Z powodzeniem sprawdzi się przy niskich i wysokich obrotach, w temperaturze nieprzekraczającej 125oC.
Kolejnym typem jest m.in. smar molibdenowy, jest on wzbogaconą wersją smaru litowego, jego atutem jest zdolność do wysokiego współczynnika eliminowania i amortyzacji drgań. Dzięki zastosowaniu dwusiarczku molibdenu świetnie radzi sobie z wysokimi obciążeniami, bez względu na wysokość obrotów. Kolejną odsłoną smaru wartego uwagi jest smar miedziowy. Ten typ substancji sprawdza się np. w przemyśle ciężkim, do zabezpieczania rur, kolektorów, sworzni i innych elementów – może pracować do 1200oC.
Z kolei smar nazywany grafitowym daje gwarancji wysokiej odporności na zmieniające się warunki atmosferyczne. Nie sposób pominąć smaru bentonitowego – jego główną właściwości jest brak topliwości, dzięki czemu wykorzystuje się go w miejscach o bardzo wysokiej temperaturze. Podstawową typologię smarów zamyka wazelina techniczna. Wykorzystywana w krótkotrwałym zwalczaniu ognisk korozyjnych, zmniejsza tarcie w nieobciążonych systemach. Pełni funkcję izolacyjną, zabezpieczając styki przed ich utlenianiem się.
PROSPERSKLEP w najnowszej ofercie znajdziesz m.in. olej silnikowy i smar techniczny ERGOM wytwarzany z najwyższą starannością, gdyż od początku istnienia stawiamy najwyższą jakość naszych produktów – czekamy właśnie na ciebie!