Rozwój technologiczny bez wątpienia stał się silnym elementem codzienności, w której obracamy się na co dzień. Pokłosiem tak rozległej ekspansji technologicznej jest m.in. zwiększona rola silników elektrycznych, które zadomowiły się we wszystkich gospodarstwach domowych – zarówno tych ekskluzywnie wyposażonych, jak i tych z podstawowym sprzętem AGD. Według szacunków średnia liczba silników elektrycznych wynosi od 5-10 (lub więcej) jednostek. Jak można się domyślać, napęd zasilany prądem elektrycznym posiada stosunkowo prostą konstrukcję.
Jednakże w podejściu definicyjnym napotykamy znaczącą rozpiętość, począwszy od budowy, aż po zastosowanie, lecz niezależnie od któregokolwiek z tych czynników, za punkt wspólny uznaje się zasadę działania. W każdym z rodzajów silników elektrycznych bardzo istotne bywa pole magnetyczne, dzięki któremu w ruch wprawiany jest wał silnikowy, co implikuje zmianę elektrycznej w mechaniczną. Obecnie można spotkać następujące typy jednostek zasilanych elektrycznie: silniki z hamulcem, silniki jedno i trójfazowe, a także jedno bądź wielobiegunowe. Jak zostało wspomniane, obecnie budowa silnika elektrycznego jest uznawana za stosunkowo prostą, jej podstawowymi elementami są: wirnik, szczotki, komutatory, jak i magnesy.
W tym miejscu warto zatrzymać się na nieco dłużej przy każdym z wyżej wymienionych elementów, by poznać jego rolę w mechanizmie. Jak łatwo można wnioskować, magnesy są odpowiedzialne za wytworzenie pola magnetycznego, dzięki czemu wirnik zostaje wprawiony w ruch, co przekłada się bezpośrednio na zmianę energii elektrycznej w czynną mechaniczną. Zostają do przybliżenia jeszcze komutatory odpowiadające za kierunkowanie prądu na płaszczyźnie całego układu. Ostatnim elementem o działaniu, którego jeszcze nie wspomnieliśmy, są nadmienione wcześniej szczotki. Ich rolą jest doprowadzenie prądu do napędu.
Za najprostszy typ silnika elektrycznego spośród wymienionych jest rzecz jasna silnik jednofazowy, skądinąd występujący najczęściej w gospodarstwach domowych pod postacią urządzeń AGD, jak i w niektórych urządzeniach przemysłowych tudzież nawet rolniczych. Sprawdzają w instalacjach jednofazowych, gdyż tam z natury obciążenia są stosunkowo najniższe, praca silnika jednofazowego de facto nie wymaga dodatkowych przerw, co jest kluczowe z punktu widzenia ciągłości pracy. Ważne, aby nie generować dodatkowych obciążeń sieci dla jednostki, gdyż to pozwoli utrzymać jej harmonijną pracę.
Jednostka trójfazowa stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie o wiele wyższej mocy względem klasycznych napędów jednofazowych. Za największy atut jednostek trójfazowych uważa się, wyraźnie wyższą odporność na obciążenia, definiowane jako chwilowe bądź stałe. Jeśli chodzi o napędy wielobiegunowe, są one stosowane na potrzeby rozwiązań, gdzie ważną rolę odgrywa regulacja prędkości w trybie skokowym, zmienna prędkość możliwa jest dzięki zmianie liczby biegunów magnetycznych. Ostatnim typem urządzeń są silniki elektryczne wyposażone w hamulec elektromagnetyczny, umożliwia on samohamowalność w układzie dynamicznym, jak i statycznym, (zarówno w zasilaniu AC i DC). Dla zasilania przemiennego, tzw. częstotliwość łączeń to nie mniej niż 8000/h a, wielkość mechaniczna w granicach 9-16 cm. Dla prądu stałego wielkość mechaniczna nie powinna przekraczać 8 cm.
W ofercie PROSPERSKLEP znajdziesz kompleksowy osprzęt dla elektroenergetyki tj. m.in. przenośny jednofazowy lub trójfazowy przenośny rozłącznik bocznikujący HUBIX, a także wiele innych rozwiązań do zastosowań komercyjnych, dostępnych w sklepie internetowym z wygodnymi płatnościami online. Zapraszamy do hurtowni elektrycznej z pasją!