Życie w dobie postępującej cyfryzacji, bez wątpienia zmienia podejście do technologii wyznaczając zupełnie nowe trendy w ich użytkowaniu. Branżą która przeżyła wielką rewolucję poza sektorem informatycznym jest rzecz jasna sektor telekomunikacyjny. Wystarczy przypomnieć sobie, jak rynek ten wyglądał jeszcze chociażby 10 lat temu – różnica jest niebotyczna. W tym roku przypada w Polsce 20-lecie rynku telefonii komórkowej, gdyż to właśnie w 1996 roku 2 operatorów rozpoczęło działalność komercyjną.
Niewielki zasięg obu sieci, nie dawał obiecującej wizji, bowiem początkowo z telefonii korzystać można było wyłącznie w 10 największych aglomeracjach. Nie trudno się domyśleć, że stan rzeczy umacniał rynek telefonii stacjonarnej, której usługi gościły niemal w każdym domu. W przeciwieństwie do telefonii mobilnej, jakość połączeń była wysoka, a ceny przystępne, nie było także ograniczeń w dostępności do usług nawet w małych miejscowościach.
Mimo rozbudowy infrastruktury operatorów sieci GSM, a tym samym poprawie pokrycia zasięgu w skali kraju – telefon domowy przez wiele lat, nie miał sobie równych, z powodu bardzo dużej dysproporcji cen za połączenia głosowe. Sięgając do archiwalnych cenników – warto nadmienić, iż minuta połączenia głosowego wewnątrz sieci konkretnego operatora wynosiła niemniej niż 1zł, natomiast połączenie wychodzące do innej sieci sięgało nawet 2,40zł/1 min. Taka sytuacja miała miejsce jeszcze w roku 2001, zatem wówczas gdy na rynku funkcjonowało już nie dwóch lecz trzech operatorów. W telefonii stacjonarnej minuta rozmowy w strefie lokalnej kosztowała zaledwie 0,35gr brutto, więc jak widzisz telefon analogowy, nie miał żadnej realnej konkurencji w podstawowej komunikacji.
Kolejne lata przynosiły naturalne spadki cen, ale dopiero wejście 4 operatora na rynek, wywołało, spadek cen usług głosowych, ceny zrównały się z telefonią stacjonarną, a później ją wyprzedziły. Obecnie liczba abonentów telefonii analogowej w Polsce drastycznie spada, co wydaje się być naturalnym procesem. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), jak co roku przygotował raport ukazujący obraz rynku. Wynika z niego, iż aż 93% firm w roku 2015 nadal używa telefonu stacjonarnego, jako podstawowej drogi do komunikacji z klientami.
Warto jednak zwrócić uwagę, iż współczesny telefon stacjonarny także ewoluował i realizowane połączenia coraz częściej nie są wykonywane przy użyciu łącza analogowego. Wszystko to za sprawą technologii VoIP – telefonu domowego bądź firmowego opartego o łącze internetowe z bardzo korzystnymi ofertami, które pozwalają kilkukrotnie obniżyć koszty, jak i prowadzić rozmowy międzynarodowe w cenie pakietu usług.
Czy to oznacza, że telefonia analogowa jest dziś całkowicie zbędna?
Choć coraz trudniej o rentowność telefonii stacjonarnej w klasycznym wydaniu i stawia się pytania o sens jej utrzymywania – warto zaznaczyć fakt traktujący o tym, że dostęp do sieci Internet posiada ok. 65% Polaków. Ponadto warto zdawać sobie sprawę, iż na niektórych obszarach peryferyjnych wciąż występuje brak sygnału w standardzie GSM, 3G i LTE, zatem nie ma możliwości korzystania z usług żadnego z operatorów komórkowych.
Korzystanie z telefonii stacjonarnej, wymaga posiadania tzw. gniazda telefonicznego, z autopsji wiadomo, że wymienia się go bardzo rzadko – masz wrażenie, że jakość połączeń pogorszyła się? Jednym z najczęściej występujących powodów tego stanu rzeczy jest uszkodzone gniazdo telefoniczne. Czy wiesz, że już teraz możesz nabyć wysokiej klasy gniazdo telefoniczne produkcji KOS w ofercie PROSPERSKLEP? Skorzystaj z naszej oferty i podnieś jakość połączeń już dziś!