prospersklep.pl
5 lat ago
2392 Views

Wybierz najbardziej optymalne źródło światła ulicznego i racjonalizuj wydatki eksploatacyjne

Napisany przez
Listwa zasilająca turystyczna przenośna

Ten felieton w całości poświęcimy tematyce związanej z oświetleniem ulicznym – część z Was być może zastanawiała się nad tym, jakie były jego pierwotne typy? Na tak postawione pytanie trzeba odpowiedzieć, że pierwszym z typów oświetlenia ulicznego, były lampy gazowe, zastąpiły je lampy żarowe – rozpoczynając w ten sposób coraz bardziej znaną nam współcześnie erę źródeł światła ulicznego tj. wysokoprężne lampy rtęciowe, nisko i wysoko prężne lampy sodowe, aż po te najbardziej popularne obecnie – metalohalogenkowe źródła światła oraz LED. Jeśli chcesz poznać, jak ewaluowała technologia oświetlenia drogowego przeczytaj nasz artykuł do ostatniego akapitu – gotów? Tak, więc rozpoczynamy!

Jak udało nam się nadmienić we wstępie – tuż po lampach gazowych, zagościły żarowe. Czy tak jest też obecnie? Otóż zdecydowanie nie – obecne idee oświetlenia drogowego bardzo ewoluowały. Stosunkowo szybko zaczęto odchodzić od lamp żarowych z powodu słabych parametrów fotometrycznych. Podobny los spotkał wysokoprężne lampy rtęciowe, które ustąpiły miejsca lampom sodowym – choć i te ze względu na niski współczynnik oddania barw, są stosowane tylko w określonych przypadkach tj. autostrady czy drogi szybkiego ruchu, tunele etc. Nowe kierunki rozwoju branży oświetleniowej, jednoznacznie wykazują wzrost metalohalogenkowych źródeł światła ulicznego. Jakie są atuty tego rozwiązania?

Udzielając odpowiedzi na tę zagadkę – należy przede wszystkim wskazać znacznie wyższy współczynnik Ra, aniżeli w przypadku lamp sodowych. Pamiętać należy, iż czym wyższy współczynnik Ra – tym światło jest bardziej żywe i naturalne. Ich mankamentami są natomiast: mniejsza trwałość oraz znacznie wyższe koszta eksploatacyjne w stosunku do lamp sodowych.

Atuty i mankamenty zastosowań LED w oświetleniu drogowym – już niemal sztandarowym argumentem przemawiającym za ich stosowaniem jest duża energooszczędność, zaś z kolei największym minusem – spory problem z uzyskaniem strumienia świetlnego o czystej białej barwie na poziomie zadowalającej skuteczności świetlnej. Jednakże warto uzupełnić, że szeroko zakrojone prace specjalistów ds. oświetlenia, jak i konstruktorów świetlówek – zaowocowały wytworzeniem porównywalnej barwy białej wobec lamp meta halogenowych. Następnym mankamentem LED w oświetleniu publicznym jest konieczność instalacji matryc LED (układów wieloźródłowych), czego konsekwencją jest znaczny wzrost pod względem gabarytowym.

Ponadto diody LED nie mogą być podłączone do zwyczajowego zasilania. Elementarnym wymogiem w tej materii jest źródło prądu stałego – z odpowiednio zredukowanym napięciem. Stało się to możliwe do wykonania poprzez wbudowany układ zasilający. Nader często pomija się fakt mówiący o tym, że im więcej dodatkowych elementów współpracujących ze źródłem światła – tym wyższy współczynnik określany mianem straty mocy. Obok wielu zalet – nie da się także ukryć, że lampy LED, stosowane pod kątem oświetlenia drogowego – są na etapie ciągłego rozwoju i na chwilę obecną uśredniając wydajność, stanowią obecnie alternatywę dla wysokoprężnych lamp sodowych o mocy 50W, przy znacznie wyższej cenie za źródło światła, a także stricte kosztów eksploatacyjnych.

Nie ulega wątpliwości, iż choć sprzedaż LED w przestrzeni drogowej wzrasta, głównie za sprawą kampanii reklamowych, to wciąż widocznych jest wiele niedoskonałości, które jak dotąd diametralnie przegrywają z lampami sodowymi oraz metalohalogenkowymi.

Tylko teraz w ofercie PROSPERSKLEP znajdziesz najtańsze na rynku źródła światła ulicznego, jak choćby Philips SON-T w najatrakcyjniejszej cenie na polskim rynku. Polecamy także m.in. oprawy drogowe marki PHILIPS i ALGOL. Sprawdź naszą wyjątkową ofertę już dziś!

Kategorie Artykułu:
Oświetlenie
prospersklep.pl

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.