prospersklep.pl
cze 27, 2022
445 Wyświetleń
0 0

Czynniki wpływające na efektywność ładowania pojazdów elektrycznych

Dodany przez
Listwa zasilająca turystyczna przenośna

Rosnące ceny paliw coraz częściej przyczyniają się do tego, iż coraz więcej kierowców rozważa znalezienie odpowiedniej dla siebie alternatywy. Niektórzy wybierają hulajnogę, rower, a jeszcze inni komunikację miejską, która usprawnia ich przemieszczanie się po mieście do danego punktu. W praktyce powyższe alternatywy nie wystarczą dla każdego, gdyż w pewnych sytuacjach samochód bardzo trudno jest zastąpić, ze względu na wygodę i co nader istotne – szeroko pojętą niezależność. Obecnie bardzo ciekawą alternatywą jest zakup samochodu elektrycznego lub co najmniej hybrydowego.

Decydując się na drugie zaproponowane rozwiązanie – przemieszczanie się po mieście może odbywać się przy pomocy jednostki elektrycznej, co pozwoli sporo zaoszczędzić na wydatkach paliwowych. Z kolei wybierając się w dalszą podróż, podstawową jednostką napędową będzie silnik spalinowy. Uwzględniając bieżące trendy, warto skupić się wyłącznie na elektrycznych jednostkach napędowych, gdyż mają potencjał do dużej dynamiki rozwoju. Bez wątpienia proces ten dynamizują horrendalne ceny paliw w Polsce. Mimo sporego wzrostu wskaźnika sprzedaży pojazdów elektrycznych nowej generacji sporo osób potencjalnie zainteresowanych zakupem, podnosi wiele wątpliwości z zakresu bezproblemowej eksploatacji, czego powodem są przede wszystkim obawy o wydajność akumulatora po kilku latach użytkowania. Na ogół baterie w samochodach elektrycznych, można określać jako twory galwaniczne złożone z elektrod oraz elektrolitu.

W tego typu ogniwach energia magazynowana jest w pod postacią elektrochemiczną. Przy założeniu, iż mamy do czynienia z kwasowo-ołowiowym typem ogniwa – elektrolitem jest kwas siarkowy zmieszany z wodą. Są także inne typy akumulatorów rozruchowych, tj.: akumulatory niklowo-kadmowe, wodorkowo-niklowe i litowo-jonowe. Te ostatnie są najbardziej popularne w wielu urządzeniach, ze względu na największą gęstość energii. W niektórych sytuacjach akumulatory litowo-jonowe nazywane są także litowo-polimerowymi, o ile elektrolit występuje w postaci stałej tudzież warstwy żelowej na bazie polimeru. Obok niewątpliwych zalet akumulatorów litowo-jonowych w postaci wydajności, widoczne są także pewne wady i ograniczenia. Mianowicie – podobnie jak w smartfonach i w wielu innych urządzeniach, które nas otaczają, nieodzowna jest odpowiednia dbałość o ogniwo podczas jego użytkowania. Główna zasada mówi, że tego typu akumulatora nie powinno doprowadzać się do zbyt głębokiego rozładowania. W tym celu kierowca na bieżąco jest informowany o aktualnym zasięgu, by móc odpowiednio wcześniej zaplanować ładowanie. Podobnie niekorzystne jest ich przeładowanie, dlatego w oprogramowaniu układowym zadbano o szereg zabezpieczeń, które temu zapobiegają. Równie istotne są ograniczenia napięcia ładowania. Maksymalny dopuszczalny prąd ładowania może przepływać jedynie przez krótki czas, gdyż napięcie ładowania nie może przekroczyć określonej maksymalnej wartości na ogniwo akumulatora. Po osiągnięciu tejże wartości napięcie nie jest już regulowane wyżej, a prąd ładowania będzie stopniowo spadał proporcjonalnie do wzrastającego poziomu naładowania. Akumulator uznaje się za w pełni naładowany, jeśli napięcie ładowania uplasuje się na poziomie minimalnej wartości.

Jednym z najbardziej nurtujących zagadnień pojawiających się wśród osób, które rozważają zakup samochodu elektrycznego, są kwestie związanie z czasem ładowania pojazdów oraz czynnikami, które na tę wartość wpływają. Głównym determinantem jest rzecz jasna jak zresztą w każdym przypadku pojemność akumulatora. Nie ulega wątpliwości, iż bardzo ważna jest też wydajność samej stacji ładowania. Przyjmuje się, iż w standardowym gnieździe 230 V i natężeniu prądu 16 A, przekłada się to na moc rzędu ok. 3,7 kW. Jednofazowe gniazdo typu CEE, o maksymalnym natężeniu 32 A, wygeneruje moc 7,4 kW. Natomiast gniazdo trójfazowe o natężeniu 16 A na fazę, obciążenie wynosi 11 kV, a jeśli mowa o natężeniu 32 A na fazę można mówić już o 22 kW. Spore znaczenie ma też maksymalny prąd ładowania pojazdu, a także to, czy może być on ładowany prądem stałym za pomocą ładowarki, wówczas obciążenie maksymalne może wynieść ok. 150 kW.

Jak wiadomo ze smartfonowej autopsji, spore znaczenie ma również temperatura otoczenia, najkorzystniejsza jest ta umiarkowana. Zimą samochody elektryczne powinny być garażowane, należy także brać pod wagę, iż czas ładowania prawdopodobnie ulegnie wydłużeniu. Ostatnim elementem istotnym z punktu widzenia efektywności ładowania jest tzw. ładunek resztkowy akumulatora, im będzie on wyższy, tym mniej czasu potrzeba na doładowanie akumulatora. Ostateczny czas ładowania hipotetycznego ogniwa o pojemności 36 kWh z 20% prądu resztkowego do 80% w standardowym gnieździe 230 V będzie trwało ok. 6,43 h, w gnieździe jednofazowym CEE ok. 3,21 h, w gnieździe trójfazowym CEE 16 A, 3,16 h, a przy 32 A już tylko 1,08 h.

Hurtownia PROSPER działa z sukcesem na rynku elektroenergetycznym od ponad 34 lat, dostarczając m.in. wydajnych narzędzi akumulatorowych, usprawniających realizację zadań na potrzeby wielu profesji. W ofercie znajdują się akumulatorowe pompy hydrauliczne i prasy akumulatorowe BANASZAK, a także szereg innych przydatnych narzędzi w czasie wykonywania obowiązków zawodowych w sposób stricte profesjonalny na najwyższym poziomie. Zapraszamy do e-sklepu P.P.H.U. PROSPER Sosnowiec na wygodne i bezpieczne zakupy online.

prospersklep.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

The maximum upload file size: 64 MB. You can upload: image, audio, video, document, text, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.